fbpx

Hoe kan je het immuunsysteem verbeteren?

Hoe verbeter je het immuunsysteem? Een hot item nu we geconfronteerd worden met het coronavirus. Mensen zijn angstig omdat er zoveel mensen overlijden aan corona. Als Orthomoleculair therapeut roep ik nu de hele dag versterk je immuunsysteem, als je dan ziek wordt dan krijg je minder klachten als het systeem goed functioneert. Daarom vond ik het nu wel eens tijd worden om een uitgebreide blog te schrijven over het immuunsysteem.

Wat ga ik je allemaal vertellen?

  1. Hoe werkt het immuunsysteem?
  2. Wanneer verzwakt het immuunsysteem?
  3. Hoe kunnen we het immuunsysteem versterken?
    Wat moeten we eten om het immuunsysteem te versterken
  1.  

Hoe werkt het immuunsysteem?

Ons lichaam heeft een verdedigingssysteem; het immuunsysteem. Dit systeem is ons afweersysteem en komt in actie als er virussen, bacteriën of parasieten in ons lichaam komen en valt deze aan en ruimt ze op zodat we weer gezond verder kunnen leven. Als we ziek worden heeft dit vaak ermee te maken dat ons immuunsysteem niet goed functioneert. Dit kan komen door verkeerde voeding, stress, medicijnen en ongezonde leefstijl. 

Het immuunsysteem bestaat uit 3 verschillende mechanismes. Als eerste komt het eerstelijns immuunsysteem in actie. Dit is meteen op het moment dat de indringer binnen komt. Als die het niet voor elkaar krijgt om de indringer weg te krijgen komt het tweedelijns immuunsysteem het aangeboren immuunsysteem in actie en als die het nog niet gelukt is om de indringers weg te krijgen dan komt het adaptieve immuunsysteem in actie de derdelijns immuunsysteem. Die laatste hebben we nu vooral nodig bij het Coronavirus.

“Stress is nog slechter dan ongezonde voeding”

Eerstelijns immuunsysteem

Zoals ik hierboven al verteld heb komt eerst het eerstelijns immuunsysteem in actie. Dit immuunsysteem zit in je mond, oren, ogen, neus, darmen, huid en je longen. Om dit immuunsysteem goed te laten functioneren is het erg belangrijk dat je slijmvliezen die in je lichaamsopeningen zitten en je darmen optimaal zijn om indringers als bacteriën en virussen zo snel mogelijk weer weg te krijgen.

Tweedelijns immuunsysteem ( Aangeboren immuunsysteem)

Als ons eerstelijns immuunsysteem de indringers van bacteriën en virussen niet weg krijgt en de indringers komen binnen dan wordt het aangeboren immuunsysteem geactiveerd. Het aangeboren immuunsysteem zit in ons DNA. Iedereen heeft hierdoor een ander aangeboren immuunsysteem. Dit immuunsysteem vind je in het bloed en in je lymfe. Doordat het aangeboren immuunsysteem snel reageert als er virussen binnen komen is het niet zo specifiek en valt het alles aan. Het is een beetje “Lange halen, snel thuis” Slaat om zich heen maar leert er niks van. Het heeft geen geheugen dus komt hetzelfde virus weer binnen dan gaat het dezelfde actie weer uitvoeren want weet niet dat het al vaker met dit virus heeft moeten dealen. De ontstekingsreactie is goed, maar we moeten er wel voor zorgen dat de ontsteking ook weer snel uitgezet wordt want anders is het aangeboren immuunsysteem niet meer zo effectief. Het grootste probleem voor het aangeboren immuunsysteem is stress. Stress zet het immuunsysteem aan tot actie en door blijvende stress in deze maatschappij word het niet meer uitgeschakeld.

Derdelijns immuunsysteem (Adaptieve immuunsysteem)

Als de eerste en tweedelijns immuunsysteem het niet opgelost krijgen dan komt de slimste van de 3 in actie. Het adaptieve immuunsysteem. Het duurt even voordat deze op gang komt. 7 a 10 dagen nadat het virus is binnen gekomen treed deze in werking. Maar! Als het immuunsysteem dan in actie komt onthoud het ook de oplossing zodat als de volgende keer het virus weer binnen komt het immuunsysteem meteen werkt hoe dit virus uitgeschakeld moet worden. Dat is de immuniteit die je nu opbouwt voor het Coronavirus en betekend dat als je corona hebt gehad de kans dat je opnieuw corona krijgt nihil is. Dit geheugen wordt ook gebruikt bij vaccins. Ze spuiten het vaccin in om het immuunsysteem aan het werk te zetten zodat als je nog ooit besmet wordt met de ziekte de kans groter is dat je niet ziek wordt. 

 

 

Hoe verzwakt het immuunsysteem?

De grootste oorzaak bij ons is STRESS. Stress activeert het aangeboren immuunsysteem omdat het lichaam zich klaar maakt voor het gevaar en de mogelijkheid gewond te raken als we in gevecht komen met een beer. Nu hoeven we niet vaak meer te vechten met die beer en raken we ook bijna nooit meer gewond als we stress hebben maar het immuunsysteem wordt wel nog geactiveerd. Ontspanning na een stressvol moment is DE beste oplossing om het systeem weer tot rust te laten komen. Doordat we ons systeem zoveel overbelasten is er een grotere kans om een auto-immuunziekte zoals MS of reuma te krijgen. 

Hoe kan je het immuunsysteem verbeteren?

Allereerst kan voeding je helpen. Probeer zoveel mogelijk ontstekingsremmende voeding te eten:

  • De flavonoïden in plantaardige voedingsmiddelen zijn belangrijke antioxidanten en werken ontstekingsremmend. Ook ondersteunen ze de werking van vitamine C. Voorbeelden van deze voedingsmiddelen zijn:  verschillende soorten bessen, bramen, blauwe druiven, frambozen, maar ook sommige groenten, zoals aubergine en avocado.
  • Beweging. Probeer elke dag minimaal 30 minuten te bewegen. Het liefst in de buitenlucht. Zoek lekker de natuur op
  • Ontspanning; Stress is zo slecht voor je immuunsysteem dat het belangrijk is om elke dag de ontspanning op te zoeken om je immuunsysteem tot rust te brengen